ESTATUTS DEL CONSELL
>I. Resum Històric - II. Estatuts d'Ordre Intern -
>III. Manual d’Organització - >IV. Estatuts Fundacionals
( Si
voleu imprimir-los fàcilment compaginats en 4 fulls DIN A 4 a 2 cares, demaneu
l’arxiu pdf a: servitesdecatalunya@gmail.com
)
II.
ESTATUTS
D'ORDRE INTERN
Capítol
III.
Els acords,
la denominació i les dades de contacte
Article
1. Els
Acords
L'Assemblea
General
del
Consell
de
Congregacions, Confraries,
Associacions i
Agrupacions que estan
sota el patronatge de la Mare de Déu dels Dolors, vinculades per la seva fundació o la seva espiritualitat a l’Orde
dels Servents de Maria, i que tenen
el seu domicili en el territori de qualsevol dels bisbats catalans,
acorda
continuar constituïda
en Consell
i aprova
aquests Estatuts
de Règim Intern del
Consell «Servites de Catalunya» que
regulen les
seves activitats.
Article
2. La
Denominació
El
Consell de Fraternitats acorda
adoptar la senzilla denominació
«Servites de Catalunya», que defineix clarament els
orígens, els membres
i les finalitats.
Article
3. Les
Dades
de Contacte
Atès que al Consell no li cal disposar de seu pròpia, es decideix com a dades de contacte per a tots els efectes, l'adreça electrònica del Consell servitesdecatalunya@gmail.com i l'adreça postal i els números de telèfon i mòbil del secretari de la Comissió Permanent.
Atès que al Consell no li cal disposar de seu pròpia, es decideix com a dades de contacte per a tots els efectes, l'adreça electrònica del Consell servitesdecatalunya@gmail.com i l'adreça postal i els números de telèfon i mòbil del secretari de la Comissió Permanent.
Capítol
II. Els
fins
Article
4. Els
fins del
Consell són:
1.
Ser el vincle d'unió de
les Fraternitats
Seglars
Servites
per tal de coordinar-se i ajudar-se
mútuament en el seu camí de servei a Déu i als germans i en la
vivència del carisma servita, actuant
de forma col·legiada d’acord amb aquests estatuts, sense tenir,
però, capacitat jurídica més enllà de la que té cadascuna de les
fraternitats
que la formen.
Capítol
III.
Els membres del Consell,
els seus drets
i els seus deures
Article
5. Els
membres del Consell
1. Formen part del Consell les Fraternitats que estan sota el patronatge de la Mare de Déu dels Dolors, tenen el seu domicili en qualsevol dels bisbats catalans, comparteixin les finalitats del Consell i que han acordat, a través dels procediments establerts en els estatuts propis de cadascuna d'elles, la seva integració al Consell «Servites de Catalunya».
1. Formen part del Consell les Fraternitats que estan sota el patronatge de la Mare de Déu dels Dolors, tenen el seu domicili en qualsevol dels bisbats catalans, comparteixin les finalitats del Consell i que han acordat, a través dels procediments establerts en els estatuts propis de cadascuna d'elles, la seva integració al Consell «Servites de Catalunya».
2.
Cada
una de les Fraternitats
estarà representada com a Vocal del
Consell pel seu prior, president, soci
major o
representant legal, el qual podrà delegar, d’acord amb el que
prevegin els estatuts de la pròpia Fraternitat,
la seva representació en un altre membre de la mateixa Fraternitat
i
podrà ser renovat quan ho disposi la Fraternitat
que representa, que
ho ha de comunicar per e-mail
a la Comissió Permanent a: servitesdecatalunya@gmail.com.
Article
6. L'Assistent
Forma
part del Consell un Assistent
nomenat pel Provincial de l’Orde dels Servents de Maria, que
promourà el carisma de la família servita, oferirà un servei
espiritual d’animació
i tindrà
el dret de vetar els acords que consideri que van contra les
finalitats del Consell
o
que no s’adiuen a les directrius o al carisma de l’Orde dels
Servents de Maria.
L'assistent es canviarà sempre que ho disposi el provincial de l'Orde dels Servents de Maria.
L'assistent es canviarà sempre que ho disposi el provincial de l'Orde dels Servents de Maria.
Article
7. Drets
dels Representants de les
Fraternitats del Consell
1.
Assistir amb veu i vot a les reunions de la Comissió Permanent i a
l’Assemblea General.
2.
Elegir o ser elegits per als càrrecs de la Comissió
Permanent i exercir la representació que se'ls confereixi en cada
cas.
3.
Intervenir en les gestions, els serveis i les activitats
de la Comissió Permanent, d'acord amb les normes legals i
estatutàries.
4.
Exposar a la Comissió Permanent i a l'Assemblea tot el que
considerin que pugui contribuir a fer més plena la vida del Consell
i més eficaç la realització de les seves finalitats.
5.
Sol·licitar i obtenir explicacions sobre la gestió de la Comissió
Permanent.
6.
Fer ús dels serveis comuns que el Consell estableixi o tingui a la
seva disposició.
7.
Formar part dels Equips de treball.
Article
8. Deures
dels representants de
les Fraternitats
del Consell
1.
Comprometre's amb les finalitats del Consell i participar activament
per assolir-les.
2.
Contribuir en la mesura de les seves possibilitats amb una aportació
voluntària de la Fraternitat que representa, al pagament de les
despeses extraordinàries aprovades per la Comissió Permanent i
l'Assemblea General.
3.
Complir la resta d'obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.
4.
Acatar i complir els acords vàlidament adoptats per la
Comissió Permanent i l'Assemblea General.
Capítol
IV.
L'Assemblea General
Article
9. Definició
i atribucions
de
l’Assemblea General
1.
L'Assemblea General és l'òrgan sobirà del Consell; els
representats de les seves Fraternitats en formen part per dret propi
i irrenunciable.
2.
Els representants de les Fraternitats del Consell, reunits en
Assemblea General legalment constituïda, decideixen per majoria els
assumptes que són competència de l'Assemblea.
3.
Totes les Fraternitats queden subjectes als acords de l'Assemblea
General, incloent-hi els absents, els que en discrepen i els presents
que s'han abstingut de votar.
Article
10.
Facultats
de
l’Assemblea General
1.
A proposta de la Comissió Permanent,
aprovar les
línies d’actuació per al proper any, les seves activitats
principals i
els llocs de les diverses celebracions.
2.
Aprovar, si escau, la gestió de la Comissió Permanent.
3.
Elegir els membres de la Comissió Permanent encarregada
d’executar les línies aprovades pel mateix Consell, tots procurant
que els seus components representin tot el territori i la
diversitat de les Fraternitats.
4.
Aprovar els Estatuts de Règim Intern i les seves
actualitzacions.
5.
Conèixer les despeses extraordinàries aprovades per la
Comissió Permanent i les aportacions de les Fraternitats per fer
front al seu pagament.
6. Conèixer les sol·licituds presentades per les Fraternitats per adherir-se al Consell o donar-se de baixa.
7.
Resoldre sobre les qüestions que no estiguin expressament
atribuïdes a cap altre òrgan del Consell.
Article
11.
Reunions
de
l’Assemblea General
L'Assemblea
General es reuneix en sessió ordinària
el 1r diumenge
de Quaresma de
cada any en la Trobada Anual «Servites de Catalunya», o com a mínim
un cop l'any dins del primer semestre.
Article
12. Convocatòries
i
actes
de
l’Assemblea General
1.
L'Assemblea és convocada per la Comissió Permanent mitjançant una
convocatòria que ha de contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el
lloc, la data i l'hora de la reunió.
2.
Les reunions de l'Assemblea General, les presideix el president de la
Comissió Permanent. Si no hi és, l'han de substituir,
successivament, el sots-president o el vocal de més edat de la
Comissió Permanent. Hi ha d'actuar com a secretari qui ocupi el
mateix càrrec a la Comissió Permanent.
3.
El secretari estén l'acta de cada reunió, que ha de signar
juntament amb el president. Hi ha de figurar un extracte de les
deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de
les votacions i la llista de les Fraternitats assistents.
4.Al començament de cada reunió de l'Assemblea General es llegeix
l'acta de la sessió anterior a fi que s'aprovi o s'esmeni.
Article 13. Constitució i
ordre del dia de l’Assemblea General
1. L'Assemblea
General es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de les
Fraternitats del Consell representades.
2. Els representants de les Fraternitats poden
sol·licitar a la Comissió Permanent la inclusió en l'ordre del dia d'un o més
assumptes per tractar en la propera Assemblea General fins un mes abans de la
celebració en una «Reunió Pelegrina» o per e.mail a: servitesdecatalunya@gmail.com.
Article 14. Votacions i
acords de l’Assemblea General
1. En les votacions de l'Assemblea General, el vot
de cada Fraternitat del Consell correspon al seu representant.
2. Els acords es prenen per majoria simple de vots
dels representants de les Fraternitats del Consell.
3. Per adoptar acords sobre la modificació dels
estatuts, la dissolució de l'associació, la constitució d'un Consell amb
Fraternitats similars o la integració en un ja existent, requereix una majoria
qualificada de les Fraternitats representades (els vots afirmatius superen la
meitat dels emesos.)
Capítol V. La Comissió Permanent
Article 15. Definició i composició de la Comissió
Permanent.
1. La Comissió Permanent regeix, administra i representa el Consell.
2. La Comissió Permanent la componen el president, el vicepresident, el secretari, el vicesecretari i els vocals, càrrecs que han de ser exercits per persones diferents.
Article 16. Eleccions
dels membres de la Comissió Permanent
1.
L'elecció dels membres de la Comissió permanent es fa per votació de
l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions després d'haver
acceptat el càrrec i prenen possessió en la següent «Reunió Pelegrina».
2.
La Comissió Permanent es renovarà parcialment cada dos anys.
3.
L'Assemblea General, a proposta de la Comissió Permanent, començarà el cicle
l'any següent al de l'aprovació d'aquest Estatus de Règim Intern elegint i
nomenant el president, el vicesecretari i dos vocals, i passats dos anys elegint i nomenant el secretari, el vicepresident i dos vocals de manera que cada quatre
anys quedarà totalment renovada. Així s'aniran renovant successivament en bona
entesa els serveis assumint els nous membres coneixements i experiència.
(Cicle I president, vicesecretari i dos vocals: 2018, 2020, 2022, 2024, 2026, 2028, 2030,...)
(Cicle II vicepresident, secretari i dos vocals: 2019, 2021, 2023, 2025, 2027, 2029, 2031,...)
4. Quan pertoqui celebrar
eleccions per renovar els membres de la Comissió Permanent es farà constar a
l'ordre del dia amb la relació dels serveis a elegir.
5. Els representants de les Fraternitats que
vulguin presentar candidatures per a les eleccions de membres de la Comissió
Permanent han de comunicar-ho amb una antelació mínima de cinc dies a la data
de l'Assemblea General a l'adreça electrònica del Consell: servitesdecatalunya@gmail.com.
6. En qualsevol cas, l'elecció dels membres
de la Comissió Permanent, si es presenten diverses candidatures, es fa per
acord de la majoria simple o relativa de les Fraternitats representades (més
vots a favor que en contra).
7. La convocatòria s'ha
d'enviar per correu electrònic als representants de les Fraternitats com a mínim
quinze dies abans de la data de la reunió, acompanyada de l'acta anterior i/o
qualsevol altra documentació relacionada amb l'ordre del dia (si no s'ha enviat
abans).
Article
17. Exercici
i
cessament
dels membres de la Comissió Permanent
1.
Els membres de la Comissió Permanent exerceixen el càrrec durant un
període de quatre anys, sense perjudici que puguin ser reelegits.
2.
El cessament dels càrrecs abans d'extingir-se el termini
reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se per:
a) Renúncia notificada a la Comissió Permanent.b) Incapacitat o mort.c) Declaració d’absència, inhabilitació o separació, acordada per l'Assemblea General.
d) Qualsevol altra causa que estableixin la llei o els estatuts.
3.
Les vacants que es produeixin a la Comissió Permanent s'han de
cobrir en la primera reunió de l'Assemblea General que tingui lloc.
Mentrestant, un membre del Consell pot ocupar provisionalment el
càrrec vacant.
Article
18. Facultats
dels membres de la Comissió Permanent
1.
Representar, dirigir i administrar el Consell de la manera més
àmplia que reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions
preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions
i directrius que aquesta Assemblea estableixi.
2.
Informar-se de les possibilitats i utilitats de les noves tecnologies
de comunicació per xarxa per si cal proposar al Consell
d'utilitzar-les.
3.
Establir Equips de Treball per aconseguir de la manera més eficient
i eficaç els fins del Consell, i autoritzar els actes que aquests
grups projectin dur a terme.
4.
Nomenar els vocals de la Comissió Permanent que s'hagin
d'encarregar de cada Equip de Treball, a proposta dels mateixos
Equips.
5.
Convocar l'Assemblea General i controlar que es compleixin
els acords que s'hi adoptin.
6.
Aprovar
el pressupost de cada despesa
extraordinària
i animar
les Fraternitats que col·laborin al pagament fent una
aportació econòmica voluntària en la mesura de les seves
possibilitats.
7.
Nomenar un consultor coneixedor de tot allò relacionat
amb les fraternitats, amb funcions exclusivament assessores, sense
que estigui obligat a assistir a les reunions de la Comissió
Permanent.
8.
Dur a terme les gestions necessàries davant d'organismes
públics, entitats i altres persones per aconseguir subvencions o
altres ajuts.
9.
Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin
previst els estatuts i exposar-ho en la primera reunió de
l’Assemblea General.
10.
Qualsevol altra
facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a cap
altre òrgan de govern de l'associació o que li hagi estat delegada
expressament.
Article
19. Constitució,
obligacions
i acords
de la Comissió Permanent
1.
La Comissió Permanent queda constituïda vàlidament si s’ha
convocat amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un dels
seus membres.
2.
Els membres de la Comissió Permanent estan obligats a
assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que, per
causes justificades, poden excusar-se'n. L'assistència del president
o del secretari o bé de les persones que els substitueixin hi és
necessària sempre.
3.
La Comissió Permanent pren els acords per majoria simple
de vots dels representants legals de cada Fraternitat.
4.
En iniciar-se cada Reunió de la Comissió Permanent, s'ha de llegir
l'acta de la sessió anterior a fi que s'aprovi o s'esmeni.
Article
20.
Delegació
de facultats
de la Comissió Permanent
1.
La Comissió Permanent pot delegar alguna de les seves
facultats en un o diversos Equips de Treball si compta, per fer-ho,
amb el vot favorable de dos terços dels seus membres.
2.
També pot nomenar, amb el mateix quòrum, un o uns quants
mandataris per exercir la funció que els confiï amb les facultats
que cregui oportú conferir-los en cada cas.
3.
No són delegables la formulació dels comptes ni els
actes que hagi d’autoritzar o aprovar l’Assemblea General.
Capítol
VI.
La presidència i la vicepresidència
Article
21.
Funcions
pròpies de la presidència
1.
Dirigir i representar legalment el Consell, per delegació
de l'Assemblea General i de la Comissió Permanent.
2.
Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General
com de la Comissió Permanent.
3.
Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
4.
Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea
General i de la Comissió Permanent.
5.
Visar les actes confeccionades pel secretari.
6.
La resta d’atribucions pròpies del servei i les
delegades per l'Assemblea General o la Comissió Permanent.
Article
22.
Funcions
pròpies de la vicepresidència
Col·laborar
amb el president en totes les seves funcions i substituir-lo en cas
de necessitat.
Capítol
VII.
El
secretari i els vicesecretaris
Article
23. Funcions
pròpies del secretari
1.
Gestionar la comunicació i els contactes.
2.
Custodiar la documentació de l'associació.
3.
Aixecar, redactar i signar les actes de les reunions.
Article
24.
Funcions
pròpies dels vicesecretaris
Col·laborar
amb el secretari
en
totes les seves funcions i
substituir-lo
en
cas de necessitat.
Capítol
VIII. Els vocals
Article
25.
Representació
i funcions
pròpies
dels
vocals
1.
El
representant
delegat
de
cadascuna
de les
fraternitats que assisteixi a les reunions
de la Comissió Permanent
tindrà
la consideració de vocal.
2.
Els vocals col·laboraran en tot allò que els encomani el president
i d'acord amb les instruccions rebudes l'informaran dels resultats
privadament o en la «Reunió Pelegrina».
Capítol
IX
El règim econòmic
Article
26. Pressupost
i despeses
1.
No
es contempla l'elaboració
de Pressupost
ordinari ni l'aplicació
de quotes a
les Fraternitats atès que
els membres de la Comissió
Permanent assumeixen
personalment les
petites despeses ordinàries
que es produeixen a
conseqüència de la
seva gestió.
2.
Per
a cobrir
les
despeses extraordinàries, la
Comissió Permanent, decidirà
en cada cas el sistema més adient per a recaptar els ingressos,
informant a l’Assemblea General.
Vila
de Blanes, 5 de març de 2017
Actualitzat: 29 desembre 2021